Emily Brontë

Håller på att läsa Wuthering heights av emily Brontë. Jag ska vara ärlig nu, jag fattar ingenting. Jag är på sida nitton och har inte fattat något än. jag bara läser och läser och förstår typ 1/3 av vad jag läser. Man orkar ju inte sitta med ett engelska lexikon och slå upp varenda ord man inte kan, då kommer det ju ta flera månader att läsa ett kapitel. Till imorgon ska vi ha läst femtio sidor och svara på massa frågor. frågorna glömde jag i skolan, jippie. Och det här med att läsa femtio sidor, fine okej jag gör det. Men jag kommer inte fatta ett piss vad jag läser.

här är ett exempel på två meningar som är skrivna på talspråk, gammalt talspråk. om du förstår den kan du ju hjälpa mig! ;)
" T´ maister's dahn i´ t´ fowld. Goa rahned by th´ end ut´ laith, if yah went tuh spake tull him "
" They´s nobbut t´ missis; and shoo´ll nut oppen ´t and ye mak yer flaysome dins till neeght "

ÖHHH VA? seriöst, är det ens englska? HJÄÄÄÄLP

Kommentarer
Postat av: Marie

Kan ju trösta dig med att du inte är ensam om att inte fatta mycket alls!

2010-03-07 @ 17:42:41
URL: http://www.nogg.se/MiiaMirakel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0